February 1, 2021

Unul dintre momentele de referinta care raman in istoria constructorilor din tara noastra este, fara indoiala, declararea, incepand 01.01.2019, ca sector prioritar, de importanta nationala pentru economie, a sectorului constructii.

Dupa 2 ani de la primele masuri, concretizate prin ridicarea nivelului salariului minim din acest domeniu si introducerea de facilitati fiscale, ne-am propus sa evaluam efectele OUG 114/2018 pe piata.

In ceea ce priveste incasarile la bugetul general consolidat, daca ne referim strict la sectorul constructii – asa cum este clasificat sectorul in Hotararea 656/1997 privind aprobarea Clasificarii activitaţilor din economia naţionala – CAEN, cu modificarile ulterioare – respectiv codurile CAEN 41, 42, 43, observam ca in 2019 incasarile au crescut cu cca 1.4 miliarde lei fata de 2018. Inregistram astfel o crestere semnificativa, de 13,7% fata de anul anterior.

Abordand toate CAEN-urile din OUG 114/2018 observam o crestere a incasarilor la bugetul general consolidat de 12,14% in 2019 fata de anul anterior, conform datelor furnizate de ANAF.

Cele mai mari majorari ale sumelor incasate la Buget au provenit din activitatile identificate cu CAEN 41 – Constructii de cladiri si CAEN 0812 – Extractia pietrisului si a nisipului, fiecare prezentand o crestere de cca 20 procente in 2019.

Analizand in mod similar situatia contractelor noi pentru toate CAEN-urile din OUG 114/2018, cresterea numarului acestora intre 2017 – 2018 a fost de 0,56%, iar intre 2018 – 2019, de 13,92%. Observam ca in 2019 se inregistrau 58.564 contracte noi, iar in 2018 numai 2.363, cifre raportate la anul anterior pentru fiecare caz.

In conditiile exceptionale din anul 2020 generate de pandemie, numarul contractelor individuale de munca noi pentru CAEN 41, 42, 43 a continuat sa creasca fata de 2019, chiar daca cu un procent redus, de 0,55%, in timp ce pentru toate CAEN-urile din OUG 114/2018 se observa o diminuare (-1,04%).

Urmarind situatia contractelor individuale de munca active la finele ultimilor 3 ani (31 decembrie), in conformitate cu datele ITM, cifrele pentru toate CAEN-urile analizate se prezinta astfel: 31 dec. 2018: 565.313, 31 dec. 2019: 625.127, 31 dec. 2020: 677.337.

Din analiza Buletinului Statistic Fiscal elaborat trimestrial de ANAF analizand perioada 2016 – 2020 remarcam ca in primii doi ani (2016 – 2018), desi produsul intern brut a crescut fata de anul/trimestrul anterior, activitatea sectorului constructii se diminua de la trimestru la trimestru. Acest trend a fost modificat si a inceput sa creasca incepand cu primul trimestru al anului 2019. Astfel, in primele 3 luni ale lui 2019, in conditiile cresterii PIB de 5% fata de trimestrul similar din anul 2018, activitatea sectorului constructii s-a majorat cu 12,5%, o crestere nemaiintalnita pentru ultimii ani, ce nu poate fi justificata decat de impactul OUG 114/2018.

Indicii lucrarilor de constructii fata de anul precedent pentru ultimii ani se prezinta astfel:

2016 – 95,2%; 2017 – 94,6%; 2018 – 95,9%; 2019 – 127,6% (sursa: INS)

Intr-un sector esential pentru investitiile si dezvoltarea economiei din tara noastra, in lipsa masurilor introduse de OUG 114/2017, probabil numarul celor angajati in constructii ar fi continuat sa scada, contributia sectorului la economia tarii de asemenea, realizarea investitiilor fiind periclitata nu de lipsa firmelor de constructii sau a experientei acestora, ci din lipsa de personal. Intr-un singur an (2019), peste 50.000 de contracte noi au fost incheiate, in decembrie 2020 numarul contractelor de munca active fiind cu peste 110.000 mai mare decat la 31 dec. 2018, iar sumele incasate la Buget au crescut cu 1,4 miliarde lei in 2019 fata de 2018.

Pe de alta parte, apreciem ca sunt necesari pasi suplimentari si discutii cu Guvernul Romaniei, caci in conditiile in care Agentia Nationala pentru Achizitii Publice sau Curtea de Conturi nu permit o actualizare corecta a contractelor de executie datorata cresterii salariului minim in constructii – desi inclusiv Directiva 2014/24/UE, legislatia primara si secundara permit acest lucru – asistam la un abuz care afecteaza nu numai constructorii, ci insasi investitiile aflate in derulare.

Nota: Evaluarea nu a cuprins si activitatile introduse in iunie 2019 prin OUG 43/2019, respectiv 2351 – Fabricarea cimentului, 2352 – Fabricarea varului si ispsosului, 2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice (bitum, smoala etc.).

Autor:
Irina Forgo – director executiv Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii